Custom Search

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH...

AHLAN WASAHLAN WA MARHABAN BIKUM, WELCOME TO MY BLOG. This blog was a medium to me deliver a little bit of information and my personal view to you all. it is not aimed to split anyone or damage of anything. it's a sincere view from a youth that too eager see his religion and race successful.


Thursday, May 20, 2010

korang rindu x??

Assalamualaikum. title kat atas tu korang rase rindu kat sape?? hehhe... sebenarnye aku nak tulis korang rindu x kat skola korang??actually, aku bru pas tengok ehwal islam, then dgr sorang dak kecik ni nyanyi lagu ummi (nyanyian hadad alwi n budak kecik tu) (sebab tajuk this week pasal hari ibu). Aku teringat, mase kat SERATA dulu setiap f1 akan ade majlis orientasi. seminggu. kumpulan orientasi bercampur2 xikut kelas ngn dorm. satu group dlm 11 orng. then fesi die prefect. nnti ade pertandingan tilawah, syarahan agama, hafazan, nasyid lawan sesama kumpulan f1. mase ni laa bakat2 baru akan dikenal pasti. yg teror hafazan, tilawah n syarahan akan dijadikan pelapis dan akan dibimbing oleh senior2 yg mmg tgh menjai wakil sekolah. yang suare sedap pulak akan diserap ke haqqul yaqin (pelapis nasyid) which pasukan nasyid utama sekolah ainul yaqin. kirenye mase skola dulu kalau pertandingan cikai2 skola hntr haqqul yaqin je pegi. kalau bertaraf tinggi skit pertndgn tu brulaa ainul yaqin yg join. berbalik pada kerinduan aku tu, aku teringt, mase tu aku f4. ade 1 kumpulan f1 ni die nyanyi lagu nasyid ummi tu ngn ibu yg kumpulan eyman nyanyi tu. dua2 lagu tu dinyanyikan oleh 2 budak yg berbeza. tapi budak tu nyanyi lagu ummi tu mmg buat penonton terpukau dengan kesayuan, kemerduan alunan suare die.sampai member aku culik die pas orientasi tu nak jdkan adik angkat (budaya SERATA adik angkat laa, adik megi laa, adik epal laa) hehehe...pas orientasi hbs pun penangan suare budak tu xhbs, budak tu dipanggil di kls2 kakak senior di waktu2 prep suruh nyanyi lgu tu. tp aku seyes lupe name budak tu, tp aku yakin die mesti dh berjaya skang.aku dgr budak yg nyanyi kat tv1 td, kemerduan, kesayuan suare budak tu laa mengingatkan aku pada zaman skola aku dulu.

Skang ni aku dh bergelar cikgu. cikgu di sekolah harian biasa. sekolah di bawah KPM. aku bersyukur dengan kerja aku. kalau sebelum ni posting aku seperti mengeluh terpakse bergotong royong di hari guru, bukanlah bermakna aku ni cikgu yg demand. ape yg dikeluhkan kenapa hari yg sepatutnya golongan cikgu diraikan tp jd sebaliknya. but after dgr pelbagai komen, aku terima, anggaplah ianya sebagai satu fun, enjoy that thing, sebagai 1 medium guru n pelajar lebih erat lg. aku bersyukur disekolahkan di Sekolah Raja Perempuan Taayah. sampai matipun aku akan jaja bahawasanya aku adalah PBSISTA hehehe... Sekolah yg mane kakak presiden persada pernah cakap mase aku f1, takde identiti. pelajar SERATA lah identiti kepada Serata.Xtau SERATA ni menengah ke rendah ke..agama ke sekular ke..kalau kita pakai tudung labuh, tp perangai mcm budak2 org luar akan kate, ooo SERATA ni sekolah rendah agama.. kalau kite pakai tudung pendek sinsing lengan org luar akan kata ooo SERATA ni sekolah biasa. Jadi pelajar SERATA laa yang perlu membentuk identiti menengah dan agama itu kepada pandangan masyarakat luar.

Setelah melalui pengalaman di kedua2 jenis sekolah, memanglah sangat berbeza. ialah sebab aku dulu skolah asrama, aku mengajar pulak skolah harian biasa.tetapi sebenarnya yg lebih berbeza mungkin dari segi dasar. kalau smk ni kene laa terikat dengan dasar kpm yg pade aku kdg2 membuatkan pelajar xterbuka. die hanya dapat info/ilmu dari pnp semata2. pnp sangat penting bg sekola di bawah kpm. berbeza dengan waktu aku sekolah dulu. xape kalau dalam sebulan 4 hingga 5 kali off pnp sebab menghadiri ceramah motivasi, teknik2 menjawab matematik/kaedah2 grammar english. seingat aku, kerapkali diadakan acara seperti itu.bukan ketika aku f3 dan f5 sahaja. sejak f1 hingga f5 sangat banyak. xperlu sayangkan sangat masa pnp untuk sesuatu yg lebih berguna. aku ingt lg, salah satu program yg dibuat, tentang bahasa inggeris. dari situlah aku mule faham kaedah grammar. penceramah program tersebut juga bukan calang2 orang. tapi sory laa, aku xingt penceramah tu dri company mne.

kalau nak ikutkan waktu persekolahan, belaja same mcm bdk2 lain. tpi kalau ade event, mcm hari anugerah ke..hari kantin ke.. nak dekat2 hari tu mesti xblaja sgt. bukan cikgu xde, murid yg xde bz. cikgu bole laa relaks kat bilik guru. bz sbb ape, haa, persiapan pentas, bukan susun kerusi n buat background gune banner je ekk, badan pengawas mmg ade PRO yg akan susun kerusi, hias dewan, buat background pentas bunga2 laa, kerawang2 laa, kadang bentuk kubah dan masjid pun pernah. then student yg buat persembahan kne berlatih, siaraya siapkan wire2 mic2, buat connection kat tv plak supaya org kat kantin leh tengok peristiwa dlm dewan (sebab hari anugerah hanya penerima hadiah n family n kelas yg ditentukan je leh duk dlm dewan) pelajar lain tengok kat kantin.so bole kate semua org bz. mmg semua student yg handle, cikgu pantau je. ketua umum laa yg palig bz skali memastikan anak buah die siapkan keje.kdg2 yg uruskan dewan tu sampai tgh mlm kat dewan sekolah.org len sedap tido kat dorm. aku rindu suasana hectic skolahku. bile ade event, mmg terase mcm satu festival bsr.

akiviti harian yg sebenarnye sangat berguna dalam mematangkan rohani dan jasmani. hurmm.... yg aku ingt, biasenye malam selepas maghrib akan diadakan aktiviti persada. isnin tadarus kumpulan A. so kumpulan B bole balik dorm pas maghrib. isyak bru dtg balik. selasa tadarus kumpulan B. kumpulan A rehat. rabu kuliah maghrib ( kelas yg memegang surau angkat yg akan buat). surau angkat? korang ingt x ape tu surau angkat wahai warga taayah? setiap kelas akan jaga surau seminggu. tugasnya adalah pilih 1 hari dalam seminggu tu untuk membersihkan surau secara besar2an. selain itu kelas itu kene menyelaras program qiamunlail untuk minggu tu. bagi tazkirah laa sebab hari khamis ade qiamunlail. dan lagi kelas yg pegang surau angkat jugak kne menyelaras program kuliah maghrib setiap rabu selepas maghrib. kuliah maghrib ni org yg period pun kne dtg surau dok belakang. korang mesti ingt kuliah maghrib ni ceramah kan? no..no..no... kuliah maghrib ni ape jua bentuk peringatan, sama ada sidang pleno ke, lakonan ke, lakonan suare ke asalkan yg dapat menginsafkan dan mengingatkan kite kpd Khaliq. aku rase semua warga SERATA suke kuliah maghrib. ade kelas yg buat lakonan yg kadang2 memang sampai menitis air mata. ade kelas yg buat ikut isu semasa, ade yg buat lakonan tentang penghinaan barat terhadap islam, pencerobohan israel. yg aku ingt kelas 5 thanawi (mase aku f5) buat fashion show. buat fashion2 yg sopan dan yg nmpak mcm sopan tp sebenarnye xsopan. tp biasenye senior2 buat power2, sebab dah banyak xperience. disinilah terserlah kekreativiti pelajar. hurmm hari khamis plak kuliah umum. hari khamis pas maghrib bace yasin ngn solat hajat. pas isyak xde prep (hari khamis n sabtu je xde prep). kuliah umum wat kat dewan pelajar jemput ustaz2. haa ni bru ceramah. kadang ustaz best kadang hehehe zzz....masih terbyg2 diingatanku pakai bju pink (bju prep, terhegeh2 amik kerusi kat kelas f1 kelas yg dekat ngn dewan sebab kerusi kat dewan xcukup). pas kuliah umum, dorm yg kne turn qiamunlain kene p tido kat surau untuk berjage mlm.sebelum tido tu ade tazkirah yg diberi oleh pelajar dri kelas yg menjaga surau minggu tu. hari jumaat tadarus. hari sabtu tadarus je pas maghrib tp pas isyak ade usrah. aktiviti kumpulan, alaa aktiviti usrah mcm kat u tuu. mse ni laa klu ade prob bgtau ngn kak naqibah hehehe... (aku xbuat cmni) usrah sekejap je. pas usrah aktiviti bebas. itupun usrah minggu selang2. kalau xde usrah free laa, dok citcat2 date ngn adik angkat. ahad plak ade zikrullail. aku suke sgt zikrullail. kadang2 kalau tension blaja, mase zikir ni laa menitiskan air mate (mse zikrullail ni ade ketua gune mic, then tutup semua lampu surau, mmg best, rase suci sgt pastu hahaha).

pada pandangan aku yg novice ni, pendidikan seminimum mungkin adalah seperti yg diatas. rohani akan melahirkan jasmani. pernah ade kawan aku mase upsr dulu die 1 A je, tp pmr die boleh dpt straight 9A's. bile dalaman kite mantap, kite mudah dgr cakap org/cikgu, Allah mudahkan/terangkan hati kite.dari zaman skolah lagi aku percaya, untuk berjaya, yg pertama doa kemudian usaha. sebab hanya doa senjata org mukmin. dan kejayaan kita adalah ketentuan Allah. aku percaya yg doa boleh mengubah sesuatu. mcm mane care berubah tu, Allah yg tentukan. pernah ustaz aku tanye, kalau kamu toreh tgn guna pisau keluar api kamu rasa pelik x. pelajar pun jawab pelikk... ( kami xjawab xmungkin sbb Alhamdulillah/Insya Allah anak2 SERATA mantap akidah). pastu uztaz cakap, xpelik, sebab KEBIASAANNYA bila tangan luka akan keluar darah, tapi bole aje kalau Allah kehendaki toreh tangan keluar api. jadi pelik x kalau kite berusaha tapi xberjaya. xpelik kerana semuanya atas kehendak Allah. jadi banyakkan berdoa semoga kejayaan milik kita :). sekian Wallahua'lam...

3 comments:

shah said...

Daku rindu Taayah.. hehe

UstazK said...

pelajar frm 5 serata boleh baca kitab arab tak berbaris ke? saya tenggok ramai pelajar sek arab tapi tak leh baca kitab arab.

amalmujahid said...

SYA BELAJAR KITAB ARAB MASE I'DADI F1 SAMPAI F3..TPI BLAJA ARAB TINGGI MSE F4 N F5..TERUS TERANG SYE XPANDAI BACE KITAB ARAB TANPA BARIS.. MENYSAL GAK DULU XBLAJA BETUL2 BAHASA ARAB TINGGI :(